С идването на есента и падането на температурите под 10 градуса са основание да помислим за наближаващото време за тяхната смяна. Честа практика на българския шофьор е да елиминира този важен момент поради това, че района, в който живее не изисква поставянето на зимни гуми, тъй като почти няма снеговалежи и настилката остава сравнително суха. Всъщност независимо дали има снеговалежи или сериозни дъждове при ниски температури необходимостта от зимни гуми остава, тъй като тяхната специфика е в това, самия каучук да остане максимално устойчив и да не замръзне, което на практика дестабилизира състоянието на превозното средство при зимни условия. Ето как на пръв поглед изглежда ситуацията. Имате си нови летни гуми с добра дълбочина на грайфера и си мислите, че колата е супер, няма опасност от поднасяне по завои и спирачния път е в рамките на допустимото. Но всъщност не е така, защото самите технически показатели, които осигуряват сцеплението на автомобила с пътната настилка при зимните и летните гуми е различна. Летни гуми поставени при зимни условия е безотговорност. Имайте предвид, че от ниските температури гумите наистина стават твърди и все едно да търсите сцепление при два камъка, а не между гума и асфалт. Затова именно специалисти алармират да бъдете съвестни шофьори и наистина да обърнете достатъчно внимание при смяна на климата и да вземете предвид параметрите на едните и другите автомобилни гуми, чиято роля за стабилността на превозното средство и късия спирачен път е повече от определяща.
Несъвършенствата на пътя са сериозно предизвикателство за всеки водач, което на практика показва, че освен умения е логично а се има предвид и факта, че водача следва да се съобрази и с препятствията, които настилката му поднася. Затова избора на зимни гуми се оказва толкова важен за вашата безопасност и спокойно пътуване. Не бива да пренебрегвате тези обстоятелства, защото в крайна сметка се оказва, че разликата между гумите за зима и тези подходящи за лятото са различни не само като структура и съставки в каучука, но също така и като шарка и дълбочина на прореза. Самия рисунък на грайфера при зимните модели предоставя много по-голямо сцепление при ниски температури. Ако колата е с летни гуми то ви е гарантирано поднасянето и излизането от пътя. Затова не бива де пренебрегвате факта, че условията при застудяване изискват да вземете адекватни мерки и да осигурите стабилност на колата. Критичните показания на термометъра са 6-7 градуса, което на практика означава, че при постоянно падане на температурите под този показател вече е време да помислите за монтаж на зимни.
Следващия специфичен въпрос, който също не малко шофьори подценяват е кога се купуват нови зимни гуми, а старите от миналите вече няколко сезона биват изхвърляни за рециклиране. Реално зимните гуми си имат технологичен живот и ако се чудите дали вашите вече са за подмяна се запитайте колко сезона вече са преминали и дали грайфера разполага с достатъчна дълбочина. Максимума живот при редовно шофиране на една зимна гума е около четири сезона, но пак подчертаваме, че това зависи изцяло от натовареността на превозното средство както и обичайната настилка, по която се шофира. Затова е важно да направите консултация със специалист, който да анализира състояние и да вземе предвид дори годината на производство на гумите като по този начин действително се постъпи отговорно и се вземат адекватни мерки.
Обобщението, което можем да дадем като отговор на въпроса „ Задължително ли е да сменяме летните гуми със зимни, при условие че живеем в Стара Загора, където зимите са меки и не толкова екстремни?“ отговора е положителен. В крайна сметка е определящо потребителите да са наясно, че с адекватната си реакция не само носят отговорност за личната си безопасност и тази на хората, които се возят в автомобила, но също така и спрямо останалите участници в движението.